Skip Navigation Links–-Dette-er-som-overgangen-fra-seil-til-dampskip

Du er her: Skip Navigation Linksffi.no / no / Aktuelt / – Dette er som overgangen fra seil til dampskip
Aktuelt
– Dette er som overgangen fra seil til dampskip
Skriv ut
Tips venn
Facebook
Twitter
01.09.2017
Linje
Rekker Norge å utvikle et ubemannet system som kan fjerne miner langs kysten innen 2026? Denne uken viste forskerne hvor lang de er kommet.

​I den nye langtidsplanen for Forsvaret er det lagt opp et nytt, ubemannet system for å rydde sjøminer. Teknologien skal være delvis operativ i 2026.
Her kan du lese mer om hvordan fremtidens rydding av sjøminer kan foregå.

 

FFI samarbeider med Kongsberg gruppen om å utvikle teknologien som er nødvendig. Den autonome ubåten Hugin er allerede blitt en internasjonal suksess. Onsdag denne uken var det Hugins partner, den autonome båten Odin, som ble vist fram utenfor Horten.


Bombekrater på havbunnen

Gjestene fikk se hvordan Odin ved hjelp av sensorer klarer å oppdage og unngå hindringer. De fikk også demonstrert hvordan Odin løser et oppdrag.


Båten fikk beskjed om å kartlegge et område av havnebassenget. Inne i et telt kunne forsker Rikke Amilde Løvlid og kollegene hennes forklare hvordan Odin selv planlegger ruten den skal kjøre for å gjennomføre oppdraget. Sonardataene Odin samlet inn ble vist live på storskjerm. Tilskuerne kunne blant annet se store bombekratre fra andre verdenskrig på havbunnen.


– Norge er et lite land. Vi må prøve å henge med i teknologiutviklingen. Men unntaksvis kan vi være med på å skape framtiden. Det har vi gjort med den ubemannede ubåten Hugin. Teknologien i Odin er etter min mening et nytt eksempel på at vi leder an, sa FFI-direktør John-Mikal Størdal.


Han mener vi ser begynnelsen på noe stort.


– Denne teknologien har et stort potensial både sivilt og militært. Båter som Odin kan løse eksisterende oppgaver på nye, mer effektive og tryggere måter. Når systemet for mine-mottiltak er ferdig utviklet, sitter marinen på teknologi som kan brukes også på andre områder, sier Størdal.


– Dette er som overgangen fra seilskip til damp, eller fra tre til stål. Kanskje kan vi si til barnebarna våre – jeg var der da det skjedde.

 

Forskningsleder Morten Nakjem (FFI) i samtale med Kommandør Sigurd Smith, leder for avdelingen for langtidsplanlegging i Sjøforsvaret.

 

Hvorfor bruke autonome systemer?

Arbeidet med å gjøre Odin autonom er en del av en større autonomisatsing på FFI. Kompetanse fra hele instituttet er samlet for å utvikle autonomi for ubemannede systemer på sjøen, i lufta, og på land. Den autonome «hjernen» som styrer Odin er utviklet av autonomi-prosjektet.


I den nye minemottiltak-systemet skal USVer som Odin taue influensminesveip – en jobb som i dag gjøres av bemannede skip. Den skal også kunne brukes til å kartlegge havbunnen, og som hjelpebåt for å frakte ubåten Hugin ut og inn av minelagte områder.


Morten Nakjem leder FFIs arbeid med å utvikle minesystemet. Ifølge Nakjem er det mange grunner til å bruke autonomi i minejakt.


– Det er mer effektivt, raskere, mindre sårbart, skalerbart, har kortere produksjonstid, utdanning av operatører er enklere, det er billigere, tryggere og krever lavere bemanning en dagens løsning. Dermed frigjør vi personell til andre oppgaver, sier Nakjem.

 

Rikke Amilde Løvlid fra FFI forklarer hvordan teknologien fungerer for nysgjerrige forsvarstopper.


Hva med vær og vind?

Under demonstrasjonen kom det opp spørsmål om Odin vil fungere i tåke, vær og vind. Nakjem understreker at Odin først og fremst er en testplattform og en teknologidemonstrator.


– Vi bruker Odin for å utforske sensorteknologi og autonomi, for å finne ut hva som fungerer og hvordan vi kan løse problemer. Forsvarsmateriell må spesifisere kravene til båtene som til syvende og sist skal drive minesveip og minejakt. Men vi lærer mye underveis om hvilke krav som må stilles til et slikt fartøy. Den kunnskapen skal vi bidra med når båtene skal bestilles. Vi samarbeider også med Sjøforsvaret. De har operativ erfaring, og vet hva som kreves, sier Nakjem.


Mye av teknologien er kjent fra før. Forskerteamet jobber med å finne ut hvordan den kan brukes i praksis.


– Det er mange som fordyper seg i sensorteknologi. Noe annet er å kombinere teknologier og få komponentene til å samarbeide i et system som fungerer i virkeligheten.


Neste milepæl er å få Odin til å kjøre autonomt sammen med annen skipstrafikk.  Forskerne skal dessuten jobbe videre for å få to autonome båter til å samarbeide om å dra et influensminesveip.


– Norge må gjøre jobben selv

Generalmajor Odd Harald Hagen leder avdelingen for langtidsplanlegging i Forsvarsdepartementet. Han mener Norge har tatt en modig beslutning når vi går for ubemannende systemer for å rydde sjøminer.


– Ambisjonsnivået er høyt, og det er en stram tidsplan for å få det til. Vi kommer til å jobbe hardt og bruker mye ressurser for å nå målet. Vi har fått flotte demonstrasjoner, samtidig ser jeg at det er masse jobb som gjenstår.


Sjefen for Sjøforsvaret, kontreadmiral Nils Andreas Stensønes, mener Norge selv må ta ansvar for å holde sjøveien åpne.


– Våre viktigste allierte er svakest på minekrig, spesielt i utfordrende farvann som norskekysten. Mye hviler på våre skuldre. Jeg er helt overbevist om at autonome systemer er veien å gå. Ubemannede systemer gir mulighet for bedre ytelse og lavere sårbarhet. Og teknologien har mange andre spennende bruksområder. Jeg er sterk tilhenger av retningen vi går i, sier Stensønes.


Må ta sjansen

Det vil alltid være en viss skepsis til at autonome systemer erstatter bemannede skip og eksisterende løsninger.


Morten Nakjem legger ikke skjul på at det er en teknologisk risiko.


– Vi kommer til å klare dette. Hvor raskt det går, kommer an på hvor mye ressurser som settes inn. Underveis er det viktig å tenke internasjonalt samarbeid, mener Nakjem.


– Vi kan ikke bare utrede, noen ganger må vi bare sette i gang, understreker Elling Tveit, FFIs avdelingssjef for Maritime systemer.


– Vi kan ikke være 100 prosent sikre på at det fungerer før vi begynner å prøve. Underveis lærer vi og gjør tilpasninger for å få det til å fungere i praksis.


John-Mikal Størdal er enig.


– Vi skal ikke frykte ny teknologi. Det vi skal frykte er å bli satt på sidelinjen. Jeg har fått høre fra offiserer at de har skapet fulle av FFI-rapporter. Vi må ta kunnskapen i bruk i praksis.

 

Framtidens minejakt

Arbeidet gjøres av ubemannede ubåter (Hugin) og ubemannede båter. Operasjonen overvåkes fra et bemannet skip på trygg avstand.

Ubemannede båter(USV) frakter Hugin inn for å kartlegge det minefarlige området. Minene uskadeliggjøres med et engangsvåpen.

Hvis terrenget på havbunnen ikke egner seg for minejakt, skal USVer samarbeid om å trekke et influensminesveip slik at minene detoneres.

© Copyright Forsvarets Forskningsinstitutt