test
Skriftstørrelse: Font str. 1 Font str. 2 Font str. 3
Du er her: Skip Navigation Linksffi.no / no / Presse / Pressemeldinger / FFI-utviklet radar til Mars
NASAs nye romsonde skal måle temperaturer, vindretning, styrke- og luftfuktighet, i tillegg til analyser av støv, på Mars. Foto: NASA
FFI-utviklet radar til Mars
Tips venn
01.08.2014
Linje
Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) har fått i oppdrag å utvikle teknologi til NASAs neste «Mars-rover». - En stor ære og en fin utfordring, sier administrerende direktør John-Mikal Størdal.

Kunngjøringen skjedde på en pressekonferanse ved romfartsorganisasjonen NASAs hovedkvarter i Washington torsdag kveld norsk tid.

- I dag tar vi nok et viktig skritt på veien mot Mars, sa NASAs administrerende direktør Charles Bolden. Romsonden Curiosity var et ikonisk eksempel på hvordan teknologi og vitenskap kan bane vei for mer kunnskap om Mars. Den nye romsonden er nok et viktig skritt for tilrettelegging av menneskelige ekspedisjoner på den røde planet, sa en stolt NASA-sjef.

Skarp konkurranse

FFIs instrument var ett av i alt syv forslag som ble plukket ut til å utruste romsonden. I alt kom det inn 58 bidrag fra hele verden - dobbelt så mange som ved tidligere NASA-konkurranser. FFI-radaren var et av to ikke-amerikanske bidrag som til slutt slapp gjennom nåløyet.

- Det gir en pekepinn på den enorme internasjonale interessen for utforsking av planeten Mars, sier John-Mikal Størdal  Det sier også noe om at radarteknologien vi utvikler ved FFI er helt i verdensklasse.

Curiosity 2

NASAs neste romsonde er så og si identisk med Curiosity som landet på Mars i 2012, men det er bare på utsiden. Den nye "roveren" vil være et trillende laboratorium med de mest avanserte instrumentene som noen gang har blitt sendt ut på leting etter spor av liv. Romsonden skal måle temperaturer, vindretning, styrke- og luftfuktighet, i tillegg til analyser av støv.

Og blant instrumentene om bord er FFI-utviklete RIMFAX (Radar Imager for Mars' Subsurface Exploration), en georadar som kan se ned i bakken. RIMFAX skal hjelpe til med å bestemme hvilken type geologi roveren kjører gjennom. Målet er å finne steder hvor det har vært vann på planeten Mars.

Under gårsdagens pressekonferanse sa NASA-forsker Michael Meyer at med RIMFAX vil det for første gang i historien være mulig å se under bakkenivå.

FFI-utviklet teknologi

Hovedarkitekten bak RIMFAX er sjefsforsker Svein-Erik Hamran ved FFI, som både skal lede den vitenskapelige prosessen og selve utviklingen, inkludert romversjonen av instrumentet. Med seg får han en internasjonal gruppe bestående av to andre nordmenn, tre amerikanere og en canadisk forsker.

- Dette er veldig morsomt. Det ligger masse jobb bak prosjektforslaget, og ser vi fram til å komme i gang, sier Hamran, som om kort tid setter seg på flyet til USA for å starte arbeidet.

- De første seks månedene går med til å finne ut hvordan instrumentet skal skrus fast på romsonden, forklarer Hamran. Så starter selve byggingen, trolig tidlig neste år. Og i 2020 skal den altså skytes opp, hvis alt går etter planen.

RIMFAX er basert utelukkende på FFI-utviklet teknologi, og den skal også bygges ved FFI på Kjeller - inkludert selve romversjonen. Det norske firmaet COMROD fra Tau i Rogaland skal utvikle antenneprototypen.

Hovedsamarbeidspartner i USA vil være professor David Paige ved avdeling for Earth, Planetary, and Space Sciences, University of California.

Mer informasjon om "Mars-roveren" finner du på NASAs egne nettsider.

Last ned pressemeldingen som PDF

FFI-forsker Svein-Erik Hamran skal utvikle teknologi til NASAs neste «Mars-rover». Foto: FFI.
Skygge