18-åringer bygget flysimulator for Forsvaret

Dette er historien om guttene som gikk fra fritidsklubbmekking til forskerjobb på ett år.

Det er tomt og sommerstille hos Hellenes mekaniske i Førde. De ansatte er på ferie. Men midt i den digre verkstedhallen står de to 18-åringene Hans Anders Gjerland og Victor Urnes i dyp konsentrasjon foran en merkelig konstruksjon som vrir og vender på seg.

De to er her på oppdrag for Forsvarets forskningsinstitutt (FFI).

Talentfabrikk

Hvert år gir FFI sommerjobb til rundt 70 studenter fra ulike universiteter og høgskoler. Kampen om plassene er hard. I vinter kom det inn mer enn 700 søknader. 

Hos FFI får studentene i oppgave å løse relativt avanserte oppgaver innen sitt fagfelt – gjerne ideer forskerne har hatt, som de ikke har hatt tid eller mulighet til å teste ut selv.

Tema kan være alt fra kryptering og programmering til kjemiske eller økonomiske analyser. På denne måten får FFI friske bidrag til sine forskningsprogrammer, og de blir kjent med unge talenter og kandidater til forskerstillinger.

De fleste som får jobb har minst et par års studier bak seg. Men i år var to av sommerstudentene yngre enn normalt. Victor er lærling ved Hellnes mekaniske, mens Hans Anders går VG3 i automatisering ved Eid videregående skole. FFI ble oppmerksomme på Victor og Hans Anders da de var med på å bygge en full motion flysimulator ved fritidstilbudet Reodorklubben i Førde.

– FFI sponset prosjektet i Reodorklubben med 200.000 kroner. Etter hvert som fritidsklubb-simulatoren tok form ble jeg såpass overbevist av innsatsen til Victor og Hans Anders at vi oppfordret dem til å søke sommerjobb ved FFI, forteller forsker Nikolai Grov Roald. Han har vært studentenes veileder i sommer.

Oppdraget ble å bygge en prototyp på en full motion kampflysimulator for F-35.

– Vi er veldig imponert over hva de har fått til på bare åtte uker, sier Roald. 

Kan det fikses? Klart det kan!

Når du først skal bygge en simulator, er det kjekt å ha litt erfaring, medgir guttene.

– Vi lærte mye av å lage den forrige. Det var noen «cowboyløsninger» og konstruksjonsfeil på den første simulatoren som vi har unngått her, sier Victor.

– Det som har tatt lengst tid er å regne på geometrien i konstruksjonen. Det var det vi brukte de første ukene av prosjektet på. 

Flysimulator01
Å regne på geometrien i konstruksjonen var det mest tidkrevende med hele prosjektet, røper Victor Urnes (t.v.) og Hans Anders Gjerland

Underveis har guttene fått nyttige tips av en PHD-kandidat i robotikk fra Høgskolen Vestlandet, som tilfeldigvis leier lokaler i samme bygg.

Simulatoren står på en såkalt stewart-platform med seks elektromagnetiske sylindere. Disse er synkronisert med flysimulatorprogramvaren. Når piloten drar i stikka, merker du flyets bevegelser på kroppen, bokstavelig talt. 

Billig og bra nok

Nikolai Roald understreker at simulatoren som er bygget i sommer ikke er ment som noen erstatning for flysimulatorene fra Lockheed Martin, som brukes i pilottrening av Forsvaret i dag.

– Vi har gode ideer og tanker om hva simulatoren skal brukes til, men det vil kreve en del mer utvikling av konseptet før vi er der. I første omgang var målet vårt å vise at vi kan lage en kompakt, rimelig og bevegelig flysimulator som et alternativt til de kommersielle simulatorene, sier Nikolai Grov Roald.

– Fordelen med prototypen Victor og Hans Anders har laget, er at den tar liten plass og kan flyttes. Ikke minst er den mye billigere enn alternativene. Simulatorene Forsvaret bruker er dessuten helt statiske, mens denne simulerer flyets bevegelser. Vi ser for oss at en slik simulator kan brukes til trening på nødsituasjoner eller annen spesifikk nisjetrening, der bevegelsen i cockpit kan stresse piloten eller påvirke resultatet.

PS. I Reodorklubben i Førde har de allerede satt seg et nytt hårete mål – å bygge en drone der piloten selv sitter i dronen og flyr. Men det er en helt annen historie.