Creating content for social media training in Somulator
Om publikasjonen
Rapportnummer
24/01165
ISBN
978-82-464-3550-3
Format
PDF-dokument
Størrelse
1.7 MB
Språk
Engelsk
Treningsverktøyet Somulator ble lansert av Forsvarets forskningsinstitutt i 2022. Formålet med verktøyet er å tilby et trygt miljø for bruk av ulike former for nettjenester, for eksempel videodelings- eller nyhetsnettsteder. Det primære bruksområdet er å trene ansatte i forsvaret, nødetatene og lokale og nasjonale myndigheter i hvordan uønsket spredning av skadelig påvirkning, desinformasjon og feilinformasjon kan påvirke arbeidet i en krise.
Denne rapporten er ment å hjelpe dem som arrangerer trening og lignende, med å skape bedre og mer hensiktsmessig innhold, uten at det krever for mye innsats. Rapporten er dermed en utvidelse av den opprinnelige Somulator-rapporten, som gir en oversikt over bruken av Somulator.
Basert på tilbakemeldinger og observasjoner av Somulator i bruk, er det tydelig at nøkkelen til vellykket trening er innhold som a) gjenspeiler reell informasjonshåndtering og b) er relevant for deltakerne i treningssituasjonen. Den underliggende fordelen med dette er at det gir mer realisme i treningen. Dette forbedrer læringsutbyttet for deltakerne.
Siden Somulator ble lansert, har den blitt brukt av en rekke sivile og militære aktører i Norge og utlandet til forskning, trening og store beredskapsøvelser. Somulator inneholder fire kloner av kjente sosiale medier og nyhetsnettsteder, og den viktigste komponenten er Excon-verktøyene, som lar en enkeltbruker kontrollere tilgang til og innhold i de forskjellige sosiale medier-klonene.
Om publikasjonen
Somulator
Guide to social media training with Somulator – 2024
Hvordan kan det digitale informasjonsmiljøet håndteres i en krise? Somulator er et treningsverktøy som kan bidra til å forbedre beredskapen hos enkeltpersoner, grupper og organisasjoner.
Både stater og ekstreme politiske grupper har utnyttet sosiale medier i påvirkningsoperasjoner det siste tiåret. Dette er blitt et alvorlig problem for demokratier. Påvirkning skjer både i forkant av og under væpnede konflikter, som i Ukraina. Det samme gjelder under kriser, som covid-19-pandemien. Påvirkningen har ført til generell feilinformasjon, fra konspirasjonsteorier til personangrep på politikere.
Utviklingen har skapt et behov for organisert opplæring i hvordan en håndterer informasjons-miljøet på nettet i en krisesituasjon. Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) har utarbeidet et verktøy kalt Somulator. Det skal legge til rette for denne typen opplæring.
Somulator simulerer et komplett informasjonsmiljø i sosiale medier. Det legger vekt på å gi en realistisk opplæringssituasjon. Somulator bruker en rekke nettapplikasjoner med åpen kilde-kode. Det kopierer kjente plattformer som Facebook, Twitter2, Instagram og YouTube, samt nyhetssider på nettet. Somulator er designet for å kunne utvides, slik at flere sosiale medier kan legges til etter hvert. Disse plattformene styres gjennom spesialbygde opplæringsverktøy. De legger til rette for automatisert distribusjon av store mengder innhold og forberedelse. Deretter følger gjennomføring og oppsummering av opplæringsøkter og øvelser.
Denne rapporten diskuterer kravene og de ulike brukstilfellene som dukket opp i den innledende planleggingsfasen. Deretter undersøker vi hvordan Somulator kan sammenlignes med andre løsninger. De nåværende funksjonene i Somulator oppsummeres. Disse avsnittene i rapporten kan brukes av potensielle brukere, for å vurdere om Somulator passer til deres opplærings-behov.
Kjernen i rapporten forklarer hvordan innhold i sosiale medier er sentralt for å nå opplærings-målene. Vi gir klare eksempler på hvordan man kan utvikle og distribuere innhold for enkle og avanserte opplæringstilfeller. Den generelle arbeidsflyten i en Somulator-opplæringsøkt forklares, og de ulike stadiene i utvikling, produksjon og distribusjon diskuteres. Rapporten beskriver også rollene til deltakere og øvingsansvarlige (Excon) når det gjelder tilgang til og bruk av Somulator.