Nytt Flymåleutstyr (NFU) - Evaluation of the MXU-648A A Cargo Travel Pod internal environment as installed on the F-16A aircraft

FFI-Rapport 2010

Om publikasjonen

Rapportnummer

2010/01184

ISBN

978-82-464-1797-4

Format

PDF-dokument

Størrelse

6.7 MB

Språk

Engelsk

Last ned publikasjonen
Eirik Blix Madsen Steve Potter
Det er gjennomført tester for å evaluere internt miljø og for å undersøke virkningen av å øke treghetsmoment i en MXU-648A/A Cargo/Travel Pod montert på et F-16A jagerfly for prosjekt Nytt Flymåleutstyr (NFU). Tre flyvninger med typiske baneprofiler på til sammen 3,6 timer ble gjennomført, og alle testmål ble møtt. Luftforsvarets standardutgaver av F-16 jagerfly og MXU-648A/A Cargo/Travel Pod ble benyttet. Under testene ble F-16 konfigurert for å etterligne forventet last under framtidige flyvninger med NFU. Eksterne drivstofftanker ble montert på stasjon 4 og 6 og luft-til-luft treningsmissiler (CATM-120) ble montert på hver vingespiss (stasjon 1 og 9). Instrumentert MXU-648A/A ble installert på stasjon 3, mens resten av stasjonene var uten last. Treghetsmomentet om vertikal akse til instrumentert MXU-648A/A varierte fra 27,1 kg⋅m2 (20.0 slug⋅ft2 ) under første flyvning, 40,4 kg⋅m2 (29.8 slug⋅ft2 ) under andre flyvning, og 66,4 kg⋅m2 (49.0 slug⋅ft2 ) under tredje flyvning. Data ble innsamlet for å beskrive termisk miljø i MXU-648A/A under lav høyde/høy hastighet flyforhold – typisk for hvordan NFU vil operere. Seks temperatursensorer ble fortløpende avlest for å måle hudtemperatur på tre steder, intern lufttemperatur i lasterom og i nesen, og utvendig lufttemperatur. Maksimal registrert hudtemperatur var 26,2 °C, målt på siden av haleseksjonen. Data ser ut til å korrelere med foreløpige resultater fra strømningsanalyser, som indikerer varmere hudtemperaturer ved haleseksjonen i forhold til neseseksjonen og senterseksjonen. Temperaturdata ble også innsamlet i stor høyde for å dokumentere forhold under transitt. Kaldeste temperatur målt under transitt var -37,6 °C på siden av neseseksjonen. Ni akselerometre ble montert for å karakterisere vibrasjonsmiljøet i MXU-648A/A. Mens vibrasjonene så ut til å øke med hele 63,5 % ved en økning i treghetsmoment under visse tester (lav høyde, høy hastighet), var økningen liten for de fleste andre testene. Faktisk endring i grms vibrasjonsnivå fra første flyvning til tredje flyvning var mindre enn 10 % i 68 % av testene. Dataene indikerer at mest signifikante vibrasjoner skjedde om vertikal akse over frekvensområdet 60-85 Hz. Selv om observerte vibrasjonsnivåer overstiger anbefalingene spesifisert i MIL-STD810F, blir de beskrevet som ”frekvenser av interesse” siden endelig aerodynamisk form og massefordeling for NFU vil variere i forhold til MXU-648A/A med benyttet nyttelast. Det anbefales at resultater og erfaringer fra disse målingene benyttes under design av NFU, og for å gi føringer til underleverandører og til produsent av modifisert MXU-648A/A.

Nylig publisert