Er det mulig å ruste opp Forsvaret på en klimavennlig måte? – forsvarssektorens klimabudsjett 2025
Om publikasjonen
Størrelse
1.9 MB
Språk
Norsk
Kan Forsvaret gjennomføre den påbegynte opprustningen som «Forsvarsløftet» innebærer, og samtidig kutte utslipp av klimagasser? Dersom det ikke gjennomføres klimatiltak i Forsvaret, vil utslippene mer enn dobles i løpet av langtidsplanperioden. Med kraftfulle tiltak vil likevel store deler av økningen kunne unngås, samtidig som Forsvaret blir vesentlig større.
Klimaendringene utgjør en alvorlig trussel for Forsvaret og NATO, og Forsvaret har derfor en egeninteresse av å redusere utslippene mest mulig. Klimatiltak kan bidra til økt kampkraft og et forsvar som er bedre tilpasset framtidens stridsmiljø, dersom det gjøres riktig. Klimavennlig energi- og drivstoffteknologi kan potensielt gi Forsvaret økt energi- og forsyningssikkerhet. Samtidig må det vurderes hvorvidt nye sårbarheter og risikoer oppstår. Et klimaomstilt forsvar vil kunne spare driftsutgifter knyttet til drivstoff og klimaavgifter, særlig på lang sikt. Tiltakene vi har utredet i denne rapporten, peker imidlertid på at veien dit i noen tilfeller kan være dyrere på kort og mellomlang sikt. Derfor trengs det grundige vurderinger av mulige klimatiltak i Forsvaret, hvor klimaeffekt, økonomi og operativ evne sees i sammenheng. Et klimabudsjett skal bidra til dette.
Et klimabudsjett er et styringsverktøy for å kutte utslipp. Det fungerer litt som et økonomisk budsjett, men i stedet for penger handler det om utslipp – og hvordan man kan nå bestemte klimamål. FFI har fått i oppdrag å utarbeide et klimabudsjett for forsvarssektoren, og denne rapporten dokumenterer de første resultatene fra forskningen.
Men å lage et slikt klimabudsjett er ikke nok. Kunnskapen som FFI har samlet her, og vil fortsette å samle de neste årene, vil bare bidra til en reell grønn omstilling dersom sektoren følger opp med beslutninger og handlinger.
I denne rapporten har vi modellert Forsvarets framtidige utslipp av klimagasser. Både direkte og indirekte utslipp kan øke kraftig i årene framover, dersom det ikke gjøres tiltak. Vi har derfor sett nærmere på tre tiltak for å kutte disse utslippene: 1) innfasing av bærekraftig flydrivstoff (sustainable aviation fuel – SAF), 2) klimaberegninger i konseptfasen og 3) nullutslippsteknologi på nye standardfartøyer. Alle tre tiltakene kan gi betydelige utslippskutt, og vi anbefaler sektoren å gå videre med dem. Men det er behov for ytterligere tiltak i årene framover for å nå sektorens klimamål.
I rapporten presenterer vi også et utvalg suksesskriterier for å lykkes med et klimabudsjett i forsvarssektoren. Det handler om å integrere klimaarbeidet tettere i investerings- og budsjett-prosesser, skape eierskap og forankring og sikre tilstrekkelig ressurser og organisering. Det handler også om kompetanse og formidling.
Avslutningsvis peker vi på områder som krever videre arbeid. Framskrivningene kan forbedres. Det er behov for å utvikle verktøy som gjør det lettere å bruke klimabudsjettet i praksis. FFI planlegger en studie av hvordan SAF kan styrke forsyningsberedskapen. Vi ønsker også å gå mer i dybden i klimaøkonomiske problemstillinger som kan være relevante for forsvarssektoren.