Kinas ambisjoner i Arktis som «nær-arktisk» stat
Om publikasjonen
Størrelse
2.1 MB
Språk
Norsk
I denne rapporten analyserer vi tre sentrale problemstillinger rundt Kinas interesser og ambisjoner i Arktis: hva selve interessene og ambisjonene er, hvordan de kan utvikle seg mot 2050, og hvordan de kan påvirkes av klimaendringene.
Kina er interessert i Arktis av en rekke årsaker. Stormaktsambisjoner styrer mye av Kinas politikk. Dette fører til et stadig sterkere kinesisk ønske om større påvirkning på utformingen av arktiske normer og regler og en voksende militær interesse. Kina besitter verdens største fjernfiskeflåte, men den er ikke til stede i Arktis i dag. I fremtiden kan Kinas interesse i arktiske fiskeressurser øke betydelig, som også kan skape kinesisk misnøye med Svalbardtraktaten og den norske Fiskevernsonen. Kina posisjonerer seg som en global gigant innen grønne teknologier og fornybar energi. De ser i denne sammenhengen på Arktis som en region med attraktive mineraler og gode forhold for testing av teknologi.
Vi har benyttet en scenarioanalyse for å belyse hvordan Kina kan opptre i Arktis mot 2050, i lys av de ovennevnte interesseområdene. Det første scenarioet innebærer at Kinas globale maktposisjon styrkes, og at Kina oppnår globalt hegemoni. I det andre scenarioet bevares status quo noenlunde, og Kina forblir blant verdens mektigste land. I det tredje scenarioet stagnerer Kinas økonomiske vekst, og deres økonomiske og politiske makt svekkes alvorlig internasjonalt. Vi anser scenario 2 og 3 som de mest sannsynlige scenarioene.
Summen av de ovennevnte interessene tilsier at Arktis mot 2050 vil bli en viktigere region for Kina. I Arktis vil klimaendringene resultere i mindre havis, nye fiskearter og enklere tilgang til havområder, attraktive ressurser og ettertraktede maritime handelsruter. Klimaendringene vil gjennom disse konsekvensene styrke den kinesiske interessen ytterligere.
Anbefalingene våre er organisert i henhold til de tre scenarioene. I scenario 1 vil Kina være en global hegemon. Norge må forberede seg på at norsk suverenitet i nordområdene kan svekkes, og derfor ha en aktiv Arktispolitikk for å styrke samarbeidet med allierte i regionen. Dette vil styrke den norske forsvarsevnen under ugunstige forhold.
I scenario 2 bør Norge jobbe for en arktisk koalisjon som kan fremme egne arktiske interesser i møte med Kina. Norge bør knytte tettere bånd til sine arktiske allierte og danne en felles front mot Beijing og oppfordre flere allierte og partnere til å delta i flere arktiske militærøvelser. Norge bør være forberedt på kinesisk utfordring av Svalbardtraktaten og følge nøye med på endringer i sino-russiske relasjoner og militært samarbeid. Kystvakten bør være forberedt på at den kinesiske fjernfiskeflåten opererer i Arktis uavhengig av lover og regler.
I scenario 3 vil Kina være svekket, og dette vil medføre en lavere evne til å realisere arktiske ambisjoner. Norge bør sette tydelige grenser i nordområdene på en diplomatisk hensiktsmessig måte, men også være forberedt på kinesisk kritikk mot den norske tolkningen av Svalbardtraktaten for å oppnå gode vilkår for fiskerivirksomhet. Om slike vilkår ikke oppnås bør Norge være forberedt på mer ulovlig fiskerivirksomhet i Arktis fra den kinesiske fjernfiskeflåten. Norge bør forvente en russisk konsolidering av Den nordlige sjøruten.