Sju råd kan sikre kraftsystemet mot krig og hybridangrep – Utvidet sammendrag av FFI-rapport 25/040
Om publikasjonen
Rapportnummer
Utvidet sammendrag av FFI-rapport 25/040
Format
PDF-dokument
Størrelse
4 MB
Det nye sikkerhetspolitiske alvoret krever omfattende løft av beredskapen i kraftsektoren. Norsk kraftforsyning må dimensjoneres for krig.
På oppdrag fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og Statnett har FFI sett på hvordan forsyningssikkerhet og beredskap i landets kraftforsyning kan styrkes. Rapporten slår fast at pålitelig kraftforsyning er helt avgjørende for norsk verdiskaping, befolkningens velferd og nasjonal sikkerhet.
Om publikasjonen
Styrket sikkerhet og beredskap i kraftforsyningen – tiltak og prioriteringer
Pålitelig kraftforsyning er avgjørende for verdiskaping, befolkningens velferd og Norges sikkerhet. Sikkerheten og beredskapen i Norges kraftforsyning vil i årene fremover påvirkes av flere faktorer: krigen i Ukraina, Russlands militære utvikling, stormaktsrivaliseringen mellom USA og Kina, Kinas dominans innen fornybar energi og behovet for en rask og omfattende energiomstilling for å møte klimautfordringene.
Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) har, på oppdrag fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og Statnett, vurdert hvordan forsyningssikkerhet og beredskap i kraftforsyningen kan styrkes. Basert på våre funn har vi utarbeidet syv overordnede råd:
- Helhetlig tilnærming til risiko i hele konfliktspekteret: Dette innebærer blant annet å bruke realistiske verstefallsscenarioer, utvikle planforutsetninger for beredskap i krig og at en større del av kraftsektoren underlegges sikkerhetsloven.
- Proaktiv tilnærming til digital sikkerhet for å realisere gevinstene ved digitalisering: Dette krever blant annet en helhetlig handlingsplan for forsvarlig digitalisering av kraftsystemet.
- Styrket sikkerhet i anskaffelser og leverandørkjeder: Dette omfatter blant annet å legge vekt på langsiktige sikkerhetsvurderinger og utvide kraftberedskapsforskriften § 7-14 k.
- Videreføre krav til driftsradio og elektronisk kommunikasjon i driftskontrollsystemet. I tillegg bør kravet til reservestrøm for driftsradio skjerpes til 72 timer i særlig viktige eller utsatte områder.
- Etablere sikringstiltak mot luftleverte våpen: Dette inkluderer fysiske tiltak mot små sprengladninger. Sikring i fjellanlegg bør vurderes ved nyetablering eller utskifting av eksisterende kritiske anlegg som har lang teknisk levetid.
- Bygge opp reparasjonsberedskap dimensjonert for krigsscenarioer: Dette innebærer større og flere regionalt spredte beredskapslagre, sikringskrav til lagrene og styrket nasjonal kompetanse og egenkapasitet.
- Trene og øve kraftforsyningens beredskapsorganisasjon (KBO) og styrke nordisk beredskapssamarbeid: Dette inkluderer å oppdatere planverk, holde regelmessige øvelser for ekstraordinære situasjoner og krigsscenarioer og inkludere særlig viktige leverandørbedrifter i KBO.
Rådene er utdypet i 36 konkrete tiltak. Vi anbefaler at disse inngår i kunnskapsgrunnlaget Stortinget har bedt regjeringen om i arbeidet med å styrke beredskapen i kraftsystemet.
Videre utbygging av kraftsystemet og styrking av forsyningssikkerheten vil føre til betydelige kostnader. Forskning, utvikling og innovasjon må tas i bruk for å sikre at Norge fortsatt har rikelig tilgang på rimelig, sikker og fornybar elektrisk kraft i en verden preget av ustabilitet og usikkerhet.