Styrket sikkerhet og beredskap i kraftforsyningen – tiltak og prioriteringer

FFI-Rapport 2025
Stig Rune Sellevåg Karina Barnholt Klepper

Pålitelig kraftforsyning er avgjørende for verdiskaping, befolkningens velferd og Norges sikkerhet. Sikkerheten og beredskapen i Norges kraftforsyning vil i årene fremover påvirkes av flere faktorer: krigen i Ukraina, Russlands militære utvikling, stormaktsrivaliseringen mellom USA og Kina, Kinas dominans innen fornybar energi og behovet for en rask og omfattende energiomstilling for å møte klimautfordringene.

Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) har, på oppdrag fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og Statnett, vurdert hvordan forsyningssikkerhet og beredskap i kraftforsyningen kan styrkes. Basert på våre funn har vi utarbeidet syv overordnede råd:

  1. Helhetlig tilnærming til risiko i hele konfliktspekteret: Dette innebærer blant annet å bruke realistiske verstefallsscenarioer, utvikle planforutsetninger for beredskap i krig og at en større del av kraftsektoren underlegges sikkerhetsloven.
  2. Proaktiv tilnærming til digital sikkerhet for å realisere gevinstene ved digitalisering: Dette krever blant annet en helhetlig handlingsplan for forsvarlig digitalisering av kraftsystemet.
  3. Styrket sikkerhet i anskaffelser og leverandørkjeder: Dette omfatter blant annet å legge vekt på langsiktige sikkerhetsvurderinger og utvide kraftberedskapsforskriften § 7-14 k.
  4. Videreføre krav til driftsradio og elektronisk kommunikasjon i driftskontrollsystemet. I tillegg bør kravet til reservestrøm for driftsradio skjerpes til 72 timer i særlig viktige eller utsatte områder.
  5. Etablere sikringstiltak mot luftleverte våpen: Dette inkluderer fysiske tiltak mot små sprengladninger. Sikring i fjellanlegg bør vurderes ved nyetablering eller utskifting av eksisterende kritiske anlegg som har lang teknisk levetid.
  6. Bygge opp reparasjonsberedskap dimensjonert for krigsscenarioer: Dette innebærer større og flere regionalt spredte beredskapslagre, sikringskrav til lagrene og styrket nasjonal kompetanse og egenkapasitet.
  7. Trene og øve kraftforsyningens beredskapsorganisasjon (KBO) og styrke nordisk beredskapssamarbeid: Dette inkluderer å oppdatere planverk, holde regelmessige øvelser for ekstraordinære situasjoner og krigsscenarioer og inkludere særlig viktige leverandørbedrifter i KBO.

Rådene er utdypet i 36 konkrete tiltak. Vi anbefaler at disse inngår i kunnskapsgrunnlaget Stortinget har bedt regjeringen om i arbeidet med å styrke beredskapen i kraftsystemet.

Videre utbygging av kraftsystemet og styrking av forsyningssikkerheten vil føre til betydelige kostnader. Forskning, utvikling og innovasjon må tas i bruk for å sikre at Norge fortsatt har rikelig tilgang på rimelig, sikker og fornybar elektrisk kraft i en verden preget av ustabilitet og usikkerhet.

Nylig publisert